Een Brookshire's mall met geïntegreerde apotheek en drive-thru.
Binnenin in de achterste ruimte een goed opgedeelde
apotheek: drop-off (voorschriften), pick-up (af te halen) en ja ook
consultation voor bijkomende raad. Knap. Wel moet gezegd dat deze
apotheek geen notie heeft van alle vrij verkochte geneesmiddelen in de
supermarkt. Interacties, nevenwerkingen, overmatig gebruik? In België hebben we
totaal overzicht via OTC en VS intypen op naam in combinatie met GFD (andere
apotheken) wat toch zeer sterk is.
Loratadine en vele andere OTC's staan hier gewoon uitgestald
voor je winkelkarretje.
Enorm veel vrij te koop en zomaar te nemen: Nasonex,
Flixonase, Xyzall.... Begeleiding en farmaceutische zorg aan de rekken? None.
Aan de rayons staat hier natuurlijk niemand voor advies te geven als je Ibuprofen koopt en PPI's neemt op VS. Twee gescheiden kanalen, bij ons niet.
Een drive-thru (nu gesloten): gewoon je raampje open en je
bestelde medicijnen (door arts via internet gestuurd of afgegeven of op dit
moment) worden aangeleverd. Farmaceutische zorg mogelijk? Moeilijk, denk ik.
En dit is een dubbele drive-thru waarbij de 2de rij via
microfoon verbaal en via een robotsysteem logistiek bediend wordt. De bestelde
geneesmiddelen komen aangezoefd. Het zal hier soms wel druk zijn, denk ik.
Persoonlijk contact met de apotheker?
In een Walmart is de apotheek ook geïntegreerd. Walmart zijn de immense malls die ALTIJD open zijn.
Dit is Steven, een sympathieke apotheker en manager van de apotheek.
Ik mocht niet binnen (reglement) maar we hebben een tijd over the counter
gepraat met als slot een interview, waarvoor dank.
Hij heeft een team van enkele kassières, technische
assistenten en 2 collega's. Hij levert niet zelf af maar houdt overzicht en
controleert de afleveringen via computer: juiste aflevering, interacties,
fouten, soms contact arts... Opnieuw, alle gekochte geneesmiddelen in Walmart
zijn niet gekend in de apotheek tenzij de patiënt het zelf vermeldt.
De apotheek is zeer sterk en ordelijk georganiseerd met
verschillende zones.
Een interview met de apotheker:
klik hier
Links de Pick-up met kassières die afleveren. Zie ook Spaanse teksten want hier wonen veel Mexicanen.
Een middendeel met "consultaties" waarbij je wel
voorbij een deur moet, denk ik. Let op de lange openingsuren: elke dag open en
op weekdagen 12u aan een stuk. Steve de pharmacy-managers deed shiften van 12u.
Er worden hier ook vaccinaties gegeven: immunisation.
En hier dan 2x dropp off: afgeven van voorschriften of
bestellingen. Veel VS komen ook elektronisch binnen via de arts rechtstreeks
naar deze apotheek. De klanten gaan dan winkelen in Walmart en komen nadien via
pick-up hun bestellingen afhalen.
Deze Walmart-pharmacy heeft geen verkoopswebsite voor online leveringen. Deze systemen bestaan natuurlijk ook.
En hier is een assistente bezig met het uitvoeren van de
voorschriften; intypen op computer, dozen bijhalen en scannen ter controle,
ontblisteren (IMV) volgens aantallen, labels maken met gebruik en kleven op
potjes, gereedleggen voor kassières. Een verantwoordelijke taak onder toezicht.
Een kassière die verkoopt via kassa wat in orde is. Zij wou graag, volgens Steve promoveren tot technisch assistente. Zie ook de vele gekleurde zakjes die dienen voor?