Onderaan deze blog betuig ik mijn volle steun aan CO2-neutraal reizen, Artikel 27 en Berenhuis, Dorpsraad (Heusden-Zolder)

donderdag 20 april 2017

Voor de apothekers en apotheek assistenten in België: hoe is de toestand in Amerikaanse apotheken?

Een Brookshire's mall met geïntegreerde apotheek en drive-thru.

Binnenin in de achterste ruimte een goed opgedeelde apotheek: drop-off (voorschriften), pick-up (af te halen) en ja ook consultation voor bijkomende raad. Knap. Wel moet gezegd dat deze apotheek geen notie heeft van alle vrij verkochte geneesmiddelen in de supermarkt. Interacties, nevenwerkingen, overmatig gebruik? In België hebben we totaal overzicht via OTC en VS intypen op naam in combinatie met GFD (andere apotheken) wat toch zeer sterk is. 

Loratadine en vele andere OTC's staan hier gewoon uitgestald voor je winkelkarretje.

Enorm veel vrij te koop en zomaar te nemen: Nasonex, Flixonase, Xyzall.... Begeleiding en farmaceutische zorg aan de rekken? None.
Aan de rayons staat hier natuurlijk niemand voor advies te geven als je Ibuprofen koopt en PPI's neemt op VS. Twee gescheiden kanalen, bij ons niet.


Een drive-thru (nu gesloten): gewoon je raampje open en je bestelde medicijnen (door arts via internet gestuurd of afgegeven of op dit moment) worden aangeleverd. Farmaceutische zorg mogelijk? Moeilijk, denk ik.


 En dit is een dubbele drive-thru waarbij de 2de rij via microfoon verbaal en via een robotsysteem logistiek bediend wordt. De bestelde geneesmiddelen komen aangezoefd. Het zal hier soms wel druk zijn, denk ik. Persoonlijk contact met de apotheker?


In een Walmart is de apotheek ook geïntegreerd.  Walmart zijn de immense malls die ALTIJD open zijn.

Dit is Steven, een sympathieke apotheker en manager van de apotheek. Ik mocht niet binnen (reglement) maar we hebben een tijd over the counter gepraat met als slot een interview, waarvoor dank.

Hij heeft een team van enkele kassières, technische assistenten en 2 collega's. Hij levert niet zelf af maar houdt overzicht en controleert de afleveringen via computer: juiste aflevering, interacties, fouten, soms contact arts... Opnieuw, alle gekochte geneesmiddelen in Walmart zijn niet gekend in de apotheek tenzij de patiënt het zelf vermeldt.

De apotheek is zeer sterk en ordelijk georganiseerd met verschillende zones.

Een interview met de apotheker: klik hier


Links de Pick-up met kassières die afleveren. Zie ook Spaanse teksten want hier wonen veel Mexicanen.

Een middendeel met "consultaties" waarbij je wel voorbij een deur moet, denk ik. Let op de lange openingsuren: elke dag open en op weekdagen 12u aan een stuk. Steve de pharmacy-managers deed shiften van 12u.
Er worden hier ook vaccinaties gegeven: immunisation.

En hier dan 2x dropp off: afgeven van voorschriften of bestellingen. Veel VS komen ook elektronisch binnen via de arts rechtstreeks naar deze apotheek. De klanten gaan dan winkelen in Walmart en komen nadien via pick-up hun bestellingen afhalen.

Deze Walmart-pharmacy heeft geen verkoopswebsite voor online leveringen. Deze systemen bestaan natuurlijk ook.

En hier is een assistente bezig met het uitvoeren van de voorschriften; intypen op computer, dozen bijhalen en scannen ter controle, ontblisteren (IMV) volgens aantallen, labels maken met gebruik en kleven op potjes, gereedleggen voor kassières. Een verantwoordelijke taak onder toezicht.

Een kassière die verkoopt via kassa wat in orde is. Zij wou graag, volgens Steve promoveren tot technisch assistente. Zie ook de vele gekleurde zakjes die dienen voor?